7.3.08

Kinderen zonder papieren

Minister P. Dewael wil graag meer migranten naar ons land brengen om zo te zorgen voor een goed pensioen. Maar wat!!! Woensdag stond in de standaard dat er reeds 1.6 miljoen illegale mensen in ons land verblijven. Waarom dan in godsnaam nog andere mensen naar hier halen? Wees toch niet zo streng voor de vluchtelingen en vooral niet voor de kinderen. Kinderen kunnen er toch ook niets aan doen, dat ze moeten vertrekken uit hun land, dat ze illegaal zijn, dat ze de taal niet spreken, ze kunnen er toch NIETS aan veranderen. Maar toch worden ze uitgewezen, samen met of zonder hun ouders of worden ze opgesloten in het asielcentrum.
Ze mogen 1uur in de buitenlucht en anders kunnen ze niet eens buiten kijken, want de ramen zijn veel te hoog geplaatst. Wanneer ze ziek zijn krijgen ze enkel Dafalgan, het wondermiddeltje bij uitstek. De kinderen die opgepakt worden in Zaventem zijn er nog veel beter aan toe. Die horen ieder kwartier, halfuur, uur een vliegtuig vlak boven hun hoofd opstijgen dat ze nog niet eens kunnen zien, ze slapen in veel te kleine containers, ze zien aggressieve ouders...
Helemaal geshockeerd ben ik.
http://www.vluchteling.be/

9 opmerkingen:

Didier zei

Dat er veel vluchtelingen zijn zal wel niemand ontkennen. Of ze in België willen blijven is zozeer de vraag. Nu swat, wat Dewael wil is buitenlanders aantrekken met de vereiste diploma's of die zin hebben om knelpuntberoepen in te vullen.

Wat ik niet tegen kan zijn mensen die hier al een paar jaar verblijven en die zenden ze dan terug. Ze spreken vaak al de taal. Beter dan ons koningshuis daar. Ik stel voor we houden de buitenlanders en zenden onze koninklijke familie terug van afkomst. Moeten wij ze niet kweken om nadien ons te moeten schamen. Om terug on-toppic te zijn.

Wat we in België moeten hebben is een systeem terug van eerlijkheid. Waarom horen we niet graag over asielzoekers, dat is omdat ze die jaren lang hebben zitten betuttelen. Je zou voor minder kwaad worden moest je horen dat ze 1000 euro krijgen + alle kosten zijn gedekt door den OCMW. Gelukkig zijn die tijden al voorbij. Maar er is veel teveel positieve discriminatie geweest.

Ik las gisteren dat de werkloosheid zeer laag is in België dus dat we ons geen zorgen moeten maken dat we "geen werk" meer zullen hebben. We hebben zelfs mensen tekort. Als die mensen hier willen komen werken is dat voor mij zeker geen probleem.

Tot conclusie dus. Laat die mensen die hier willen werken blijven. Maak er toch een selectie beetje in dat we niet terug de Russische maffia binnentrekken. Geef de mensen die hier al jaren zijn, de taal spreken (in het mate van mogelijk) en willen werken een kans. Maar zend de profiteurs en de criminelen op de eerste 'bananenboot' terug. Want die verpesten het toch maar voor de anderen.

Anoniem zei

Allemaal goed en wel, maar het is niet zo dat Dewael illegale vluchtelingen naar hier wil halen. Er is een verschil tss het woord migrant en vluchteling, natuurlijk.

Daarnaast mag uitwijzing geen emotionele beslissing zijn, en doet het er natuurlijk niet toe of je een kind bent of een volwassene als het op het volgen van regels aankomt.

Dat er iets aan de omstandigheden in vluchtelingencentra moet veranderen, daarin heb je dan weer wel gelijk. Je haalt gewoon een paar dingen door elkaar. :)

Maud zei

amaai ik vind dat wel erg grof daje volwassenen en kinderen over dezelfde kam scheert
zij kunnen er niets aan doen daze naar hier moeten komen, zelf al willen ze dat niet
ze hebben niets te zeggen
ze mogen niets zeggen
ze hebben amper handelingsbekwaamheid!!
echt grof dat!

als hij illegale vluchtelingen naar hier wil halen dan hebben ze niet eens de procedure doorlopen net zoals diegene die hier zitten in België in containers

Anoniem zei

Alsof volwassen vluchtelingen wel te kiezen hebben, Maud. Als die ouders naar hier komen en om de één of andere reden geen verblijfsvergunning krijgen, dan is die reden een goede reden want ze is perfect wettelijk te verklaren.

Of ze dan een kind bijhebben of niet heeft daar weinig mee te maken. Dan gaat de discussie over de toestand in opvangcentra, en niet over al dan niet uitwijzen. En dat is vaneigens triestig, kindjes die in opvangcentra zitten, maar niet meer of minder dan volwassenen die door een klotesituatie in hun eigen land geen plek meer hebben waar ze terecht kunnen.

As said, je haalt emotionele bevindingen en rationele oplossingen door elkaar.

Als het over wetgeving en uitwijzen gaat dan telt "ochere dat kindje" niet, en gelukkig maar ook. Als jij mijn denkwijze grof vindt dan kijk je op een verkeerde manier naar politiek, vrees ik.

Dewael wil trouwens helemaal geen illegale vluchtelingen naar hier halen, hoor. Dat zou pas helemaal idioot zijn.

Anoniem zei

En nog iets! ;)

Er zijn miljoenen kindjes in heel de wereld die een slecht leven hebben doordat ze onder één of ander ongunstig regime leven of in een hongerland of in oorlog ofzo. Het zou fantastisch zijn als wij al die kindjes naar hier konden halen en ze van onze luxe konden laten genieten.

Alleen is dat compleet onhaalbaar, en hebben wij een wetgeving die probeert daar een lijn in te trekken die het beste is voor hen en voor ons. We doen ons best om mensen te helpen, maar wij zijn als land niet verantwoordelijk voor al die trieste zieltjes met een valse start.

Als wij alle kindjes die hier aankwamen zouden verwelkomen en "niet te streng zouden zijn voor de kindjes", dan zitten we met een compleet onhoudbare situatie. Ik snap wel dat je hart breekt als je een kindje triest ziet kijken, dat is bij mij net zo, maar in de politiek mag je je gewoon nooit door emoties laten lijden als het over zo'n problematiek gaat. really.

Maud zei

In de politiek moet je je niet laten lijden door emoties. Ja duidelijk dat er daarom zo'n slechte regering is dan nu. Ik vind dat je wel moet laten lijden door emoties. Want het is toch uit een gevoel van ongenoegen dat je iets probeert te veranderen aan een situatie.
Ik vind het echt erg dat je vindt daze geen rekening moeten houden of er nu al dan niet een kind mee is. Jij had eens in die situatie moeten zijn. Veralgemenen is nu niet aan de orde, want ik heb het enkel over dat, anders kon ik een ander blogbericht hebben gepost. Ik heb gewoon enkele bemerkingen van een lezing woensdag-avond naar voorgebracht samen met mijn mening.

Die verblijfsvergunningen duren soms wel 10jaar hé, het is daarover dat ik het heb... moeten ze dan 10jaar in zo'n container blijven zitten
Sommigen zijn al helemaal geïntegreerd en worden teruggestuurd, dat kan toch niet

Stukje over uitwijzen, het gaat wel daarover, want naar het kind wordt niet gekeken, die moet gewoon volgen, mee met de ouders, zonder dat die ook maar recht van spreken heeft

Ik ben niet akkoord met de wetgeving van vandaag daarom behoor ik ook tot een andere partij dan diegenen die in de regering zitten
Ik wil opkomen voor minderheidsgroepen en ik vind dat iedereen kansen moet KUNNEN krijgen
en kinderen moeten geen slachtoffer zijn.

Maud zei

aja en als mijn zinsbouw op de kloten trekt dan ja:p ik ben geen journalist ik denk rapper dan ik typ :)

Kenny Deriemaeker zei

Zuus, het gaat niet enkel om ouders met kinderen (of beter gezegd, kinderen met ouders). Er komen ook regelmatig kinderen aan zonder ouders, en die worden zelden goed opgevangen.

Over andere mensen naar hier halen, kdenk dat Maud verwees naar een opmerking van de kinderrechtencommisarismevrouw dat er initiatieven zijn om migranten naar hier te halen om bepaalde jobs in te vullen die we zelf nie willen/kunnen doen. Haar argument was dat we al met zoveel migranten en vluchtelingen zitten, we beter hen zouden proberen in te zetten in de plaats. Hoe haalbaar dat is weet ik niet.

Het lijkt me ook vooral een probleem van de situatie in opvangcentra, die echt wel mensonwaardig (en zeker kindonwaardig) is. Zobizo zullen de meeste kinderen trauma's ondervinden van te moeten vluchten uit hun thuisland en opgesloten te worden. Net zoals het voor ouders heel erg moet zijn om samen met je kind onderworpen te zijn aan een systeem dat vierkant draait en nauwelijks rekening houdt met de menselijke kant van de zaak.

Maar zoals zij vind ik ook dat het heel moeilijk is om daar een lijn in te trekken, en zou ik niet in Dewael's schoenen willen staan. Het zal wel nooit een lachertje zijn om naar de andere kant van de wereld te trekken omdat je situatie thuis zo klote is, maar een rijk land mag wel de verantwoordelijkheid op zich nemen om dat op een goeie manier op te vangen; en dat gebeurt nu helemaal niet.

Anoniem zei

Zoals ik dus zei: geen probleem van uitwijzing, wel van de situatie in opvangtehuizen.

Dat zijn twee heel andere problematieken, laten we die niet door elkaar halen en vinden dat elk kind dat triest kijkt hier mag blijven net omdat het een triest kijkend kind is.