1.4.08

Scheiden

'Ik wil niet trouwen', zeg ik rechtuit tegen het vriendje. Ik zie er het nut niet van in. Tuurlijk wil ik ook een feest en cadeautjes, maar dat papiertje hoef ik niet.

Als ik nu lees hoeveel echtscheidingen er zijn, krijg ik er echt de kriebels van. Werken ze niet aan hun relatie? Trouwen ze te vlug? Ik snap er niets van.

Het is natuurlijk niet omdat ik niet trouw dat ik niet zal scheiden. Daarvan ben ik me ook wel bewust. Maar nu je ongeveer dezelfde rechten krijgt als samenwonenden zie ik niet in waarom er dan nog moet getrouwd worden.

Mijn vriendje zei: 'We trouwen als we 50 zijn'. Dat vind ik wel een goed plan. Dan is het enkel gebasseerd op liefde, pure liefde, respect en eerlijkheid. (Hou dus maar die ring klaar, vriendje).
Ik krijg wel mijn feest, een samenwoningsfeest, met heel veel hapjes en hopelijk veel mensen.
Je mag me de avond -voor het officiële intrekken in de woning- ook wel verrassen met een vrijgezellenparty (met stripper) en mijn woning bekleden met spandoeken en ballonnen. Maar je moet niet naar het stadhuis komen om me feliciteren.

Ik vind het zo'n triestige bedoening. Je zit allebei op een stoel. De rechten en plichten van de gehuwden worden voorgelezen en dan teken je het papiertje. Niets voor mij. Geef mij maar al de rest nadien. Wij zullen zelf wel onze rechten en plichten tegenover elkaar bepalen.

Een kerkelijke gelegenheid spreekt me nog minder aan. Niet alleen omdat ik er niet mag trouwen, maar ook omdat ik niet aan de kerk ben. Het is er koel en kil en straalt voor mij alleen maar een dodensfeer uit. Ik hou helemaal niet van het geluid van een orgel en zeker niet van de koorgezangen, ook niet van de priester die je nauwelijks kent en uren dingen zit af te lezen uit de bijbel (of hoe het ook gaat).

Neenee, mij vraag je best niet ten huwelijk of je krijgt het deksel op je neus. Maar wees niet getreurd als je zelf wil trouwen. Ik zal zeker aanwezig zijn met een groot cadeau, rijst in je ogen gooien en met je partner dansen.

5 opmerkingen:

Didier zei

De laatste trends spreken dat weer tegen. Huwelijk zit weer in de lift en er zijn weer minder echtscheidingen. Jongeren kiezen ervoor om te trouwen niet door de institutionele druk maar omdat ze dit zelf willen. Mensen zoeken weer naar vaste waarden in hun relatie.

En in de kerk heb je meer dan orgelmuziek. Ze kennen daar ook een cd speler. Niet elke kerk heeft nog een orgelspeler :D

En je mag normaal gezien trouwen in de kerk zelfs al ben je niet gedoopt. Er moet één gedoopten zijn. Bijvoorbeeld een moslim en een christene mogen ook trouwen in de kerk. Al zal je dat niet vaak tegekomen.

Maud zei

mo tsta in de krant van vandaag é didier, dus tis de laatste trend
ik heb mijn vaste waarde in mijn relatie gevonden :p

moja een kerk met een cd-speler hoe banaal is da nu
de charme is weg enni

mo ik mag niet trouwen in de kerk :p
je moet e hele reeks domme dingen doen en tis lik of da jij er nie bij hoort
vraag maar aan meneer wintein

Didier zei

http://www.huwelijksvoorbereiding.be/N/020_Trouwen_D.lasso?ref=7424&key=4553B9A4

Je mag altijd. Er zijn inderdaad regeltjes aan verbonden. Tis toch eenmaal het geloof. Vele mensen doen dat voor de show, maar dan hoeft het voor mij ook niet.

En die cd speler is maar een voorbeeld. Bij de laatste trouw dat ik geweest ben was er een persoon die op keyboard speelde en een zangeres. Je kan ook een band optrommelen. Afhankelijk van je kapitaal hé.

Tis wel een mooie manier om je huwelijk te doen, want van de wettelijke trouw in het stadhuis moet je niet veel verwachten. Ik ken attracties in Bellewaerde die een langere wachtrij hebben.

Ik had trouwens mijn cijfers van de NIS. Daar was er weer een stijgende trend in huwelijken dat ze aangaven. Kzou eens moeten checken of ze al nieuwe cijfers en.

En er niet bijhoren kan ik wel verstaan. Als je niet gelooft en ze staan te vertellen over God, Jezus en JE ZIEL REDDEN!! ;) Ja dan kan ik dat wel geloven. Maar sommigen doen het omdat de andere dat graag zou hebben.

Maud zei

het huwelijk mag dan wel een trend zijn maar ze scheiden even rap als da ze trouwen das lik ook een trend

Didier zei

Het is ook meer sociaal aanvaard. Vroeger keken ze je maar raar aan. Het zal altij wel schommelen.