14.11.08

Op stage (3)



hoi!!

Het is weer vrijdag, dus een up-date!

Er is weer vanalles gebeurd op mijn stage...

Net een klein feestje gehad, voor de mensen die in augustus jarig waren. MET MET MET kaasjes en salamietjes (zelf zonder iets te zeggen é) en ook broodjes. Natuurlijk een glaasje wijn meegedronken en enkele broodjes gegeten.

Even nadenken dus wat ik zoal gedaan heb. Het was maar een korte week, vermits ik maandag samen met mijn stagebegeleider een brugdag genomen heb.

Woensdag was het zoals gewoonlijk weer zitdag, maar die heb ik nu ergens anders meegevolgd. Ik zat bij een maatschappelijk werkster. Daar gaat het er heel anders aan toe, dan in de rechtshulp. Al de verhalen die je hoort, het zijn echt levensverhalen. Natuurlijk kan ik daarom niet altijd volgen, omdat ze al lang bij het OCMW komen. Met haar heb ik dan de dossiers voorbereid die voorgebracht moesten worden voor het Bijzonder Comité (daar wordt dus door de benoemde politiekers, beslist of iemand al dan niet leefloon krijgt, extra financiële steun, of toelagen). Tegen het einde van de stage wordt verwacht van mij dat ik zelf een advies kan voorleggen aan het Comité. Dus gisteren mocht ik ook eens mee, om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Zij kennen al die mensen, daar ervaar ik wel een nadeel natuurlijk, omdat ik niet van Menen ben en nauwelijks de straten ken (maarja in Ieper wilden ze met niet).

Voor de rest heb ik weer zo'n groot dossier gekregen. Ze vertrouwen me duidelijk wel, als ze het me nog eens geven ;-)

We zijn ook een huis gaan bekijken, voor iemand die nu eigenlijk op straat staat. Maar tstond hem niet aan. Hij moet nu maar zijn plan trekken, want eigenlijk was het onze job niet, want het was een woning van de privé markt.

En zoals steeds heb ik heeeeeeel wat brieven getypt: pro deo's aangevraagd, afbetalingsplannen opmaken, verduidelijkingsbrieven opmaken, ...

Dat was het zowat voor deze week.

Tot volgende week
XOXOXO

7.11.08

Op stage (2)


Het is vrijdagmiddag 12.30u. Geen stage meer deze week. Ik heb 39u gewerkt.
Ik ben best wel trots op mezelf.

Het was echt superleerrijk en gevarieerd.
Wat heb ik deze week zoal gedaan

  • zitdagen bijgewoond
  • vragen van de zitdagen behandeld: brieven opmaken, telefoneren, faxen naar advokaten...
  • brieven opmaken voor herstel in eer en rechten (dus voor goed gedrag en zeden)
  • brieven opmaken voor pro deo advokaten
  • andere brieven ;-)
  • indexering van het onderhoudsgeld berekenen (niet echt mijn ding, dat rekenwerk, maar het is gelukt)
  • een voorstel doen, qua systeem om de nieuwe wachtlijsten van de sociale woningen te kunnen raadplegen, omdat er een nieuwe wetgeving is (dus die ook uitpluizen)
  • opzoekingswerk (op internet en in wetboeken): erfrecht, indexering, eerherstel, collectieve schuldenregeling, EOT (echtscheiding met onderlinge toestemming)
  • plaatsbeschrijving (=huurder gaat naar een andere woning en dus moet er gekeken worden of alles daar in dezelfde staat wordt achtergelaten, zoniet wordt dat van de huurwaarborg afgetrokken)
  • huisbezoeken (2)
  • verzoekschrift tot collectieve schuldenregeling opstellen: dat is voor de procureur des Konings, alle schulden staan daarin en ook welke de vaste kosten zijn die een persoon maandelijks/jaarlijks heeft, gezinssamenstelling, motivatie waarom de persoon deze regeling verdient... (hier ben ik toch wel een dag aan bezig geweest, ik ging dan ook met hangende pootjes het dossier terugbrengen, naar de collega van mijn stagebegeleider, maar haar commentaar was: "je hebt er toch iets van kunnen maken zie ik, ik ben positief verbaasd, je hebt dat goed gedaan" *bloos*bloos*)
Dit voor zover mijn taken. Nog wat andere dingen.
-De mevr. aan het onthaal is een heel sympathieke :p
-De mevr. voor het Rijksregister heeft een beetje moeite om mijn naam te onthouden
-Parissa, een meisje uit 3SW, doet ook stage in het OCMW, schuldbemiddeling en meestal eten we samen (met de bende) en gaat mij examenvragen doormailen voor sociale economie ;-)
-Mijn stagebegeleider is wel sjiek, maar hij kan echt niet stilzitten :d
-De secretaris is een beetje een muggezifter
-De voorzitter zegt 'hoe ist maatje' tegen me
-Er is altijd verse soep
-Iedere eerste donderdag van de maand is er koffiepauze (gisteren ook, met koekjes van de Lidl *insider*)
-Ik spreek Frans tegen mijn cliënten :p (maar ook Nederlands)
-Ik ken al 5 namen.
-Ik moet een sleutel meehebben naar het toilet ;-)

XOXOX tot volgdende week

31.10.08

Op stage (1)



Voor al mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes die willen weten hoe ik het stel:



Eerst eens kort schetsen:
  • OCMW Menen: dienst rechtshulp
  • Stagebegeleider: jonge man van 28 à 29 jaar
  • Supervisor: man met lange blonde haren en cowboybotten

Op 3 november, maandag aanstaande moet alles in orde zijn: stageplaats, stagecontract, stagementor,...

Tot vandaag was alles in orde behalve mijn stagecontract. Het was dan ook heel de week heen en weer getelefoneer om alles in orde te krijgen en heel wat stress in de buik. Maar het is me gelukt, dankzij mijn goede stagebegeleider. Alles verloopt er zo officïeel dat het alle administratieve dingen veel te laat in orde zijn.


De risicoanalyse zorgde voor heel wat problemen. Heel wat risico's loop ik als ik het zo bekijk, kans op agressie van patiënten 10 punten, blootstelling aan rugbelasting 10 punten, elektrische risico's 6 punten, mogelijkheid tot snijwonden aan de snijmachine 7 punten, mogelijkheid tot TBC 7 punten,... Een heel groot risico voor agressie en TBC... Dat belooft, dat wordt handen wassen.

Er zijn ook positieve zaken: zo heeft mijn stagebegeleider gezorgd dat ik mijn eigen bureau heb en binnenkort ook mijn eigen pc, er is 's middags soep, cola, limonade, water en een microgolf...

En ik heb er mijn eigen badge! Ik klok in wanneer ik wil en ik ga weg wanneer ik wil. Ik moet gewoon aan 272u komen.

Maandag, woensdag en vrijdag kan je telkens met je problemen over echtsscheidingen, onderhoudsgeld, sociale woningen ed bij mij terecht van 9.30-11.30 en de donderdag van 17.30-18.30.

Verder is er nu nog niet veel te vertellen, maar ik hou je op de hoogte, volgende week weer ;-)


XOXOX

22.10.08

receptje: verse raviolli met een heerlijk tomatensausje (voor Kotmensjes)

Een heel simpel, gisteren pas uitgevonden receptje, voor 3 personen.

Men kope een pak verse raviolli in den aldi.
Men koke ze volgens de bijsluiter wanneer de saus bijna klaar is.

De saus.
Men stove een uitje en wat knoflook. Men voegt er een halve in mini kubusjes gesneden rode paprika bij (eventueel ook aubergine en courgette). 5 min laten stoven. Je voegt er 500ml passata aan toe, een groentebouillonblokje en een goeie scheut witte wijn. Champignons toevoegen. Dit zachtjes laten koken voor 15minuutjes. Op het einde (als je zoals mij geen room in huis hebt) een smeerkaasje. Daarna zou ik rijkelijk met parmezaanse kaas overstrooid hebben, maar had ik niet, dus werd die ook vervangen door het smeerkaasje.

Enjoy
xoxo

19.10.08

Rode wangetjes

Gisteren had ik er twee, en bloedrood. Je zou voor minder beginnen blozen wanneer je twee uur naar naakte mannen kan kijken. En dan ook nog sexy mannen.
Ik raad je echt aan om te gaan kijken.
Vermits je geen foto's mocht nemen, heb ik er echt superweinig, maar toch een paar hihi :)



13.10.08

Druk druk druk

Ik weet niet wat het is de laatste tijd, maar het is zooo druk. Mijn lessenrooster is overboekt. Mijn weekends zijn compleet geschift en mijn stage komt eraan.
Gelukkig heb ik mijn vrijstellingen kunnen bemachtigen, waardoor ik deze week het wat rustiger aan kan doen de woensdag en de vrijdag.
Mijn weekends blijven steeds druk. Nu mijn ouders van de helft van de wereld cadeaucheques hebben gekregen om op weekend te gaan, zijn ze amper nog thuis, dus sta ik zelf in voor de was (wat ik eig nog een leuke bezigheid vind), de boodschappen, de kook en de strijk. Daarbij komen dan mijn honderden taken, die dankzij een boze mail naar de DSO nu ook gereduceerd zijn. Gelukkig is mijn liefje er dan nog om mij wat op adem te laten komen in zijn armen tijdens een filmpje.
Maar dat duurt dan ook maar anderhalf uur.
Het is tijd voor pauze. Al vrees ik dat die er niet snel zal komen met mijn stage. Ik wil weer scrappen, een dag niets doen, honderd films kijken op Prime en 10 series volgen (want nu heb ik zelf de eerste aflevering van Prison Break nog niet gezien).

LAAT DE RUST TOT MIJ KOMEN

4.10.08

SUPERBLIJ

Jeij

Eindelijk gewonnen. Mijn eerste scrapprijs. Ik heb hier al rondgesprongen en getierd gelijk een zot, Kenny wakker gebeld en mama door elkaar geschud.

Ik ben nu trotse eigenlijk van


Met deze pagina heb ik gewonnen:

Bedankt aan het dare to use color designteam